Het Center for World University Rankings (CWUR) heeft maar liefst vier Marokkaanse universiteiten opgenomen in de lijst met werelds beste universiteiten. De lijst bestaat in totaal uit 2.000 universiteiten en betreft het schooljaar 2022 – 2023. Het CWUR is een betrouwbare ranglijst die bij het toekennen van cijfers niet alleen kijkt naar publicaties en citaties, maar ook naar de kwaliteit van het onderwijs en hoe succesvol de alumni is op de arbeidsmarkt.
Mohammed V-universiteit haalde de hoogste score binnen Marokko
Van alle Marokkaanse universiteiten scoorde de Mohammed V-universiteit het hoogst met een totale score van 70,6. Deze universiteit werd dan ook benoemd als beste universiteit van het land en belandde op de 946e plek van de wereldranglijst. Op de tweede plaats stond de Mohammed I-universiteit van Oujda. Deze universiteit kreeg een score van 70,1 toegekend en stond op plaats 1028. De derde Marokkaanse universiteit op de lijst was de Cadi Ayyad-universiteit van Marrakech. Deze universiteit kwam op de 1034e plaats met een score van 70,0. Ten slotte was er nog de Hassan II-universiteit in Casablanca. Deze universiteit stond op plaats 1.075 en behaalde 69,8 punten.
Ondanks achterstand in het onderwijs toch vooruitgang
Het afgelopen decennia heeft Marokko een hoop vooruitgang geboekt om de alfabetiseringsgraad te verhogen. Zodoende kan ongeveer 95 procent van de jongeren met een leeftijd van 15 tot en met 24 jaar effectief lezen en schrijven. Dit percentage is ten opzichte van 2011 met meer dan 80 procent gestegen. Niet alleen binnen het onderwijs weet Marokko zich te moderniseren. Steeds meer jonge ondernemers gaan aan de slag in Marokko en gokken is bijvoorbeeld wel toegestaan terwijl dit in de meeste Afrikaanse landen niet het geval is. Overigens is online gokken nog niet geheel gelegaliseerd. zodoende is het beter om casionspellen zoals roulette op casino777 te spelen, aangezien dit een van de gelicentieerde spelaanbieders van Europa is. Verder zet de overheid zich hard in voor een beter onderwijs. Sinds 2002 stijgen de subsidies voor het onderwijs elk jaar met meer dan 5 procent. Hoewel het onderwijs van Marokko vooralsnog van lagere kwaliteit is vergeleken met andere landen, erkennen beleidsmakers de achterstand in het onderwijs. De nieuwe visie voor het onderwijs in Marokko werd geïdentificeerd voor de jaren 2015-2030. Zo heeft het land onder andere een samenwerking aangegaan met de USAID om een aantal grote doelen te realiseren. Vooralsnog zijn 12.000 leerlingen bezig met nieuwe lesmethoden en 340 docenten getraind met nieuwe leesinstructies.
Onderwijs, faculteit, onderzoek en inzetbaarheid waren belangrijke factoren
Bij het maken van de ranglijst keek men onder andere naar de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast werd rekening gehouden met de werkgelegenheid van alumni. Bijvoorbeeld of zij na het behalen van hun studie bij een bedrijf terecht konden in de sector waarvoor zij hadden gestudeerd. In totaal baseert het centrum zijn beoordeling op zeven indicatoren die worden gegroepeerd tot vier kernpunten: onderwijs, faculteit, onderzoek en inzetbaarheid. In totaal keek het CWUR naar maar liefst 19.788 onderwijsinstellingen.
Met name Amerikaanse universiteiten scoorden hoog
In de ranglijst deden met name Amerikaanse universiteiten het goed. Op de eerste plaats eindigde Harvard met een score van 100 punten. Daaropvolgende de Institute of Technology die zich in Massachusetts bevindt met een score van 96,7 gevolgd door Stanford University die 95,1 punten behaalde. De landen met het hoogst aantal universiteiten in de ranglijst op volgorde zijn de Verenigde Staten met 335 universiteiten, China met 302 universiteiten en Japan met 118 universiteiten. Ook het Verenigd koninkrijk, Duitsland, India en Zuid-Korea bekleden een hoop plaatsen in de lijst.